Kunstvakken

De leerlingen krijgen jaarlijkse bevo-, dans-, drama en muziek lessen. 
Beeldende vorming

BeVo wordt gegeven door een vakleerkracht, die naast een kunstpedagogische opleiding ook de Pabo heeft gevolgd en werkzaam is bij het Rijksmuseum. Er wordt op een inspirerende manier onderwerpen en thema’s aangeboden, die aansluiten bij de methode Da Vinci, kunstbeschouwing en de leefwereld van de kinderen.

Met verschillende materialen en technieken leren de leerlingen ideeën, gevoelens en ervaringen vorm te geven en beeldend te communiceren. Door kunstbeschouwing, uitstapjes naar musea en tentoonstellingen maken de kinderen kennis met ons culturele erfgoed.

De leerlijn van het vak Beeldende vorming volgt de creatieve, motorische en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Techniek, vaardigheden, functie en betekenis van vormen en materialen sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van de kinderen.De context waar binnen gewerkt wordt is betekenisvol en sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen en de methode DaVinci

 

Dans

Onze leerlingen dansen een half jaar elke week bij een vakleerkracht. Tijdens deze lessen wordt er aangesloten bij de vaardigheden en belevingswereld van de leerlingen. Er wordt zoveel mogelijk verbinding gezocht tussen de thema’s die aan bod komen in de Da Vinci methode, waar in alle klassen mee gewerkt wordt. Leerlingen maken tijdens de lessen kennis met verschillende dansstijlen die vertaald worden in het thema. Tijdens de projectweken wordt de verbinding opgezocht met Beeldende Vorming. Er wordt dan gekeken hoe leerlingen kunnen dansen met kunst die zij zelf gemaakt hebben of er worden kostuums of rekwisieten gemaakt die wij gebruiken tijdens dans. Hier hoort ook vaak een grote presentatie bij. 

 In de lessen worden de leerlingen zich bewust van een goede lichaamshouding en verkennen zij hun lichaam door middel van beweging. Tijdens de lessen is het belangrijk dat er een veilige sfeer heerst, er zijn genoeg leerlingen die het spannend vinden om te bewegen en daarom is het belangrijk dat de leerlingen al vroeg leren te kijken naar elkaar en elkaar te respecteren tijdens de les, zodat iedereen vrij kan bewegen. Het mooie hier op school is dat iedereen meedanst, ongeacht aanleg of interesse. Tijdens de lessen wordt veel aandacht besteed aan vaardigheden als samenwerken en jezelf presenteren.

 

Drama

Alle leerlingen van de Oscar Carré volgen wekelijks dramalessen bij een vakleerkracht. Er wordt zoveel mogelijk verbinding gezocht met de thema’s die aan bod komen in de Davinci methode, waar alle groepen mee werken. Daarnaast wordt er gewerkt met thema’s die aansluiten op de leefwereld van de leerlingen. Belangrijke elementen die aan bod komen in de dramales zijn samenwerken, improviseren en de veiligheid om je te uiten. De leerlingen leren om zichzelf voor een groep te presenteren en wat er van ze wordt verwacht als publiek.

 

Muziek

De school neemt muziekprojecten af van erkende muziekinstellingen als de Muziekschool Amsterdam en het Muziekatelier. Docenten van de Muziekschool Amsterdam geven elke twee weken muziekles aan de groepen 3 t/m 8. Daarnaast maken de leerkrachten gebruik van de door de muziekschool ontwikkelde lessen. De Muziekschool Amsterdam volgt de een leerlijn en sluit aan bij de SLO doelen.